onsdag 16. september 2015

De tre små skyggene mine

Det er det jeg føler de tre er innimellom....mine tre ekstra skygger som er med meg overalt hvor jeg er. Er ikke før ute døra før disse tre kommer løpende mot meg å "snakker" til meg. De er så sosiale at det er jo rent moro. De rusler rundt overalt i hagen men samme hvor de er så kommer de løpende når de ser oss. Da skal de ha litt oppmerksomhet.

Disse tre jeg snakker om er våre to søte Araucana frøkner og ei skjønn Isbar høne.
Kyllingene (kaller de det enda jeg når de ikke har begynt å legge egg enda) klekte i begynnelsen på mai så de begynner og bli klare til å legge egg snart. Gleder meg som en unge til å hente de første grønne/turkise egga :)

Jeg har ingen erfaring med disse hønserasene fra før men jeg har blitt totalt forelsket i dem. For noen vennlige og kontaktsøkende vesener. Isbar høna er rolig som dagen er lang og tusler bare stillferdig rundt i hagen. De to andre røverene finner på litt hyss (spiser blomster, graver opp blomsterbed o.l) men de er jo så kontaktsøkende og ikke minst nysgjerrige. Araucanaene er også sånne vennlige sjeler som bare rusler rundt i hagen og gjør lite ut av seg (stort sett) ;)

Må si vi har vært heldige med alle våre hønseraser/høner da alle er rolige og vennlige. Den eneste skikkelige rampen vi har er DK mix hanen vår Lars. Han er et kapittel for seg selv. Han har angrepet bena på oss flere ganger så er nok ikke lenge før han får smake øksa tror jeg. Må bevege meg rundt i hagen med riva i hånda sånn for sikkerhetsskyld i tilfelle bakholdsangrep fra Lars.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar