onsdag 21. januar 2015

Rugetid

Nå som det har bikket nyttår tenkte vi og prøve og få ruget ut noen kyllinger. Vi har hverken fancy rugemaskin eller klukkhøne som gjør jobben for oss men manuell ruging via at jeg og gubben har lagt egga i en boks oppå et fleecepledd rett under strålevarmeren på badet. På et bad er det jo litt fuktighet og temperaturen er varm og god. Vi snur egga jevnlig (ca to ganger pr dag) og jammen meg ser det ikke ut til at det kan bli en kylling. I går var det dag 5 i ruginga da gubben lyste egga og oppdaget dette.


Det synes jeg er imponerende til at vi ikke har noe fancy utstyr. Gjenstår å se om det blir en kylling ut av det da. Det hadde vært utrolig moro. Vi har lagt 15 egg totalt i boksen og gjennomlyser disse daglig. Vi har en del maran egg og et par egg av welsumer høna vår men disse er veldig vanskelige og gjennomlyse da skallet er veldig tykt og ikke minst mørkt.

Det gjenstår å se da om det blir noe ut av dette. Hvis ikke så får vi gjøre et bedre forsøk med en annen løsning i neste runde. Jeg gir meg ikke før vi får ruget fram noen kyllinger i allefall.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar