onsdag 4. mars 2015

Hjemmesnekra rugekasse

Vi bestemte oss for å lage vår egen rugekasse i stedet for å kjøpe en bare for å se om det gikk ann og få klekket fram kyllinger på en så enkel måte, og ikke minst billig måte. Alle disse fancy rugemaskina som tar mer enn 10 egg koster nok synes jeg. 

Gubben lagde rugekasse av en gammel kasse som vi hadde stående. Satte inn en lampe, delte av kassa med netting, satte inn to rammer som vindu inn til kassa også satte vi inne to boller med vann og et termometer/hygrometer vi kjøpe på Clas Ohlson. Alt dette kostet oss hele 100 kr (term/hygr.) 




Eggene ble lagt nedi puljevis slik at klekkingen ble fordelt utover to uker. I og med at mange egg ikke var befrukta ble det kastet mange egg men noen ble det da som ble befruktet. Noen døde dessverre underveis. Hva som var grunnen til dette vet vi ikke, men det kan ha vært feil temperatur (dette passet vi på skulle ligge på ca 37,7-37.8 grader), eller at det var naturen som ordnet opp selv hvis det var noe feil med kyllingen fra begynnelsen av. Vi snudde eggene morgen og kveld.


(Var ei som synes det var så godt og varmt å sitte oppå rugekassa) ;)

Nå i etterkant har gubben tenkt ut at vi må få satt inn en vifte for automatisk regulering av temperatur og innebygd hygrometer samt en eggevipper (kaller det det jeg). Så fort dette er oppe og går så skal jeg kjøpe rugeegg. Er noen bestemte raser jeg ønsker meg men det kommer i et senere innlegg ;)

Det kommer også forløpende innlegg om kyllingene og klekkingen. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar